Havacılık için Robotik Süreç Otomasyonu

12 Haziran 2020 tarihinde yapılan “Robotik Süreç Otomasyonu” başlıklı RPA panelinde,  Pegasus Airlines Kurumsal Çözümler Direktörü Filiz Koçhan’ın şirketin RPA yolculuğuna ilişkin örnek uygulamaları şu sözlerle özetledi:

Robotik Proses Otomasyonu’nu (RPA) 2018’de uygulamaya aldık. Just-in time ilkesine göre çalışıyor olsak da büyük bir operasyonel yük var. Bu işe başlarken tek bildiğimiz bu operasyonel işlerin üzerimizden alınıp bunları otomatize etme ihtiyacıydı. Şirkette RPA’ye geçirilmesine kesine gözüyle bakılan süreçler vardı. Önce finansla başladık. Finansta 8 sürecin otomasyonunun ardından diğer alanlara odaklandık.

Şirket genelinde bir Hackathlon ve bir değer maliyet analizi yaparak RPA’ya geçecek süreçleri belirledik. Yazılımsal robotumuza Pegasus Robotics’in kısaltması “PERO” adını verdik. Şimdiye kadar finans, operasyon, ticarette belli başlı süreçler bu robota taşınmış durumda. İnsan Kaynakları’ndaki (İK) rutin işler, gelir yönetiminde gelir kontrolü ile ilgili işlemler, nakit akışlarının ve banka ekstrelerinin Yapay Zeka (YZ) ile işlenmesi, uçuş performans raporlarının rutin hazırlanması gibi alanlarda robotik süreç otomasyonu’nu kullandık. Önümüzde, robota taşımak için kararlaştırdığımı 40 süreç daha var.

Pegasus Airlines’ın dünyanın dört bir yanındaki tederikçilerden hem basılı hem de dijital ortamda gelen faturaları işlemek için ciddi bir FTE kullanılıyor. Şu an dijital veya basılı faturalarda RPA’yı bir bileşen olarak kullanıyoruz. Tedarikçilerimiz faturalarını robotun e-posta adresine gönderiyorlar. Faturaların muhasebeleştirilmesi çalışmasını da RPA yapıyor. Bu aşamada bir insan tarafından kontrole gerek duyulmuyor. Ayrıca, kaptanların hakediş raporları ya da performans raporları tamamıyla robot tarafından hazırlanıp, kaptan ve üstlerine düzenli olarak gönderiliyor.

Bakım raporları hazırlığında da şu an sadece robotlar çalışıyor. Hangi uçağın, hangi parçasına hangi bakım yapılmış, bir sonraki bakım ne zaman yapılacak buna robot karar veriyor. Bakımların yapılması için gerekli verileri analiz eden otomasyon süreçlerini RPA’ya girdik. İK tarafında dünya genelinde uçuş ekiplerinin hangi tarihte, hangi otelde konaklayacağı belli. Elimizdeki büyük veri kaynağını kullanarak doğru tahminlerde bulunmak üzere RPA’daki derin öğrenme özelliklerinden faydalanıyoruz.


Pegasus Airlines Hakkında

İlk charter uçuşlarını 1990 yılında başlatan Pegasus Havayolları 2005 yılında ESAS Holding tarafından satın alındı, o zamandan beri tarifeli uçuşlar gerçekleştiriyor. Düşük maliyetli modeliyle en yeni uçaklarla işletilen rekabetçi fiyatlı, konforlu ve dakik noktadan noktaya ve transit uçuşlar sunuyor. Buna ek olarak, 2018'den bu yana Pegasus, en son teknolojiye yoğun bir şekilde yatırım yapan ve operasyonel hizmetleri ve müşteri hizmetlerini dijitalleştirme vaadini yerine getiren "Türkiye'nin dijital havayolu şirketi"dir.

Yorumlar